foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

Protoplastą Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. była radziecka jednostka 131. SAM (Самостоятельные Авяценные Мастерские – Samodzielne Warsztaty Lotnicze), która została utworzona prawdopodobnie w 1941 roku w miejscowości Wasylków koło Kijowa na Ukrainie jako zakłady naprawcze sprzętu lotniczego. Pod koniec 1944 roku 131. SAM zostały przekazane pod rozkazy dowództwa 2. Armii LWP i przebazowane z Równego do Majdanka pod Lublinem.

W kwietniu 1945 roku 131. SAM zostały rozlokowane w Łodzi, początkowo w poniemieckich zakładach przy Placu Leonharda – obecnie Plac Niepodległości, a od 1952 roku na południową stronę lotniska Lublinek, gdzie funkcjonują do dnia dzisiejszego.

Od samego początku w zakładzie remontowano samoloty i silniki wojskowe. Początkowo były to m.in.: samoloty Ił-2, Ił-10, Po-2, UT-2, Jak-11, Jak-18, LWD Junak 2 i 3, TS-8 „Bies” czy An-2. Wszystkie samoloty, remontowane w Łodzi były napędzane silnikami tłokowymi. Ostatnim wyremontowanym w łódzkich zakładach samolotem był wojskowy samolot transportowy An-2 w 1990 roku.

Od 1962 roku w WZL Nr-1 oprócz samolotów rozpoczęto remonty śmigłowców wojskowych i silników do nich. Początkowo były to śmigłowce Mi-1 (Sm-1 wersja licencyjna, produkowana w Świdniku) o napędzie tłokowym, a od 1970 roku śmigłowce Mi-2 napędzane silnikami turbinowymi.

W 1991 roku w WZL Nr-1 został wyremontowany, na własne ryzyko, śmigłowiec bojowy Mi-24D o nr takt. „013”. Od tego momentu WZL Nr-1 wyspecjalizowały się w remontach głównych, obsługach oraz modernizacjach śmigłowców rodziny Mi konstruowanych i produkowanych w OKB. M. Mila w dawnym ZSRR a obecnie w Rosji takich jak Mi-2, Mi-8/17, a Mi-14 oraz Mi-24 różnych wersji oraz modernizacji śmigłowców PZL W-3 „Sokół” i pokładowego SH-2G „Super Seasprite” amerykańskich zakładów Kaman.

W 2008 roku aktem komercjalizacji WZL Nr-1 zostały przekształcone w Spółkę Akcyjną.

W styczniu 2011 roku WZL-1 S.A. przejmują majątek zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 3 w Dęblinie i tworzą oddział działający pod nazwą Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. Oddział w Dęblinie.

Od 2014 roku Minister Skarbu RP wnosi akcje Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. WZL Nr-1 S.A. w chwili obecnej prowadzi nadal w łódzkich zakładach remonty, obsługi i modernizacje poradzieckiej techniki lotniczej. W dęblińskim oddziale prowadzone są remonty silników remonty główne silników lotniczych SO-3/W oraz silników rodziny TW3-117 (III s. M, MT, W), remonty główne agregatów i wyposażenia samolotów PZL-130 „Orlik”, MiG-29, TS-11, SU-22, An-2 jak również obsługi okresowe samolotów TS-11 „Iskra”.