foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

Okres powojenny do 1993 roku:

1945 - 1959: Zniszczenia wojenne stolicy kraju spowodowały, iż pierwsze loty reaktywowanego PLL LOT na liniach krajowych rozpoczęto z łódzkiego Lublinka samolotami DC-3 i Li-2. Komunikacja lotnicza z Łodzią została uruchomiona w dniu 30.11.1945 roku przez otwarcie linii okrężnej nr 1/2 Warszawa – Łódź –Kraków – Rzeszów – Lublin – Warszawa. W Łodzi w owym czasie – ze względu na zniszczoną Warszawę – znajdowało się wiele centralnych instytucji, w związku z czym połączenia lotnicze odgrywały bardzo ważną rolę. W dniu 15.04.1946 roku Łódź otrzymała drugie połączenie lotnicze dzięki uruchomieniu linii 3/4 Warszawa – Łódź – Poznań – Katowice – Łódź – Warszawa. Linie te funkcjonowały do końca lipca, po czym ze względów paliwowo-technicznych regularna komunikacja została przerwana.

Wznowienie komunikacji lotniczej nastąpiło dopiero w dniu 10.09.1946 roku przez otwarcie linii Warszawa – Łódź – Gdańsk. W tym czasie (od 1945 do 1958 roku) z Łodzi można było polecieć do: Warszawa – Łódź – Gdańsk (funkcjonowała od 10.09.1946 r. do 15.09.1958 r.), Warszawa – Łódź – Wrocław (funkcjonowała od 1.01.1947 r. do 31.12.1958 r.), Warszawa – Łódź – Katowice (funkcjonowała od 21. 01. do 30.06.1947 r.), Katowice – Łódź – Gdańsk (funkcjonowała od 1.07.1947 r. do 31.10.1954 r., po czym do 1958 r. linię uruchamiano w sezonie letnim), Łódź – Poznań – Bydgoszcz (funkcjonowała od 1.05. do 31.10.1949 r.), Kraków – Łódź – Poznań (funkcjonowała od 16.05.1950 r. z przerwami do 28.09.1958 r.).

Katastrofa lotnicza: 15 listopada 1951 roku samolot PLL LOT Li-2 o znakach SP-LKA wystartował z Łodzi do Krakowa w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych (niski pułap chmur i słaba widoczność). W pobliżu miejscowości Tuszyn, w rejonie wsi Górki Duże, samolot zaczepił o linię wysokiego napięcia i spadł na ziemię, a następnie stanął w płomieniach. W katastrofie zginęło 16 osób będących na pokładzie, w tym czterech członków załogi. Kapitanem załogi samolotu był pilot Marian Buczkowski. Była to pierwsza tragiczna katastrofa samolotu PLL LOT po II wojnie światowej w Polsce.

Lądowanie odrzutowca MiG-15: 5 marca 1953 roku na łódzkim lotnisku doszło do dość niecodziennego wydarzenia. W trudnych warunkach atmosferycznych wylądował bojowy samolot odrzutowy MiG-15 nr takt. 410 - za sterami, którego siedział młody pilot podporucznik Jan Jąkała. Ze względu na krótki pas startowy (1200 m.) pilot wybrał najdłuższą przekątną, wykonując lądowanie na części trawiastej. Następnego dnia z macierzystego lotniska Warszawa - Bemowo przyleciał samolot Po-2 z dwoma pilotami (m.in. dowódcą pułku), którzy zabrali pilota i samolot.

Likwidacja połączeń lotniczych: Likwidacja portu lotniczego w Łodzi nastąpiła w styczniu 1959 roku. Decyzja ta była podyktowana zmianą polityki względem krajowej komunikacji lotniczej, ale jak zwykle zapadła w stolicy kraju bez porozumienia z władzami wojewódzkimi. Jak donosił łódzki Express Ilustrowany w artykule „Łódź będzie pozbawiona komunikacji lotniczej" z dnia 13 stycznia 1959 roku: „...Od 1 stycznia 1959 roku na Lublinku nie ląduje już żaden samolot pasażerski. Ministerstwo Komunikacji bez jakiegokolwiek porozumienia z gospodarzem terenu – Radą Narodową miasta Łodzi, wprowadza w życie swój plan likwidacji łódzkiego lotniska pasażerskiego, likwidacji wszystkich połączeń powietrznych Łodzi z większymi miastami kraju...". I dalej czytamy: „...Czyżby niepopularność jednej tylko linii lotniczej, Łódź - Warszawa .... miała zadecydować o likwidacji lotniska w Łodzi?". Autor artykułu wnioskuje na koniec: „...Łódź musi mieć lotnisko, musi mieć możność uzyskiwania błyskawicznych połączeń komunikacyjnych z krajem i zagranicą". Prawdopodobnie port lotniczy nie pasował do robotniczego wizerunku miasta i władze komunistyczne wyszły z założenia, że ludzie mogą latać przez Okęcie.

Od tego czasu lotnisko było wykorzystywane jedynie przez Aeroklub Łódzki oraz do celów ratunkowych. W kolejnych latach planowano zlikwidować lotnisko. 1959 - 1993: Jedynym użytkownikiem przez prawie 34 lata lotniska na Lublinku został od tego momentu Aeroklub Łódzki. Wykonywane były loty dyspozycyjne oraz obsługiwano samoloty i śmigłowce należące do Zespołu Lotnictwa Sanitarnego. W tym okresie, wśród licznych imprez jakie organizowano na Lublinku, odbyły się trzy wydarzenia warte podkreślenia: - organizacja Mistrzostw w Akrobacji Samolotowej Państw Bloku Socjalistycznego w 1965 r, - organizacja Mistrzostw Europy w Lataniu Precyzyjnym w 1986 r, - wizyta Jana Pawła II w czerwcu 1987 r.