foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

W ósmą rocznicę katastrofy Smoleńskiej

14 kwietnia 2018 roku. W Porcie Lotniczym im. Wł. Reymonta, przy płycie upamiętniającej gen. pil. Andrzeja Błasika, w ósmą rocznicę Jego śmierci i 9 rocznicę pobytu na naszym lotnisku oraz otwarcia Sali Tradycji ŁKSL, zebrali się przyjaciele i osoby z Klubu Lotniczego NA PROSTEJ a także Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa, który to wystawił poczet sztandarowy.
Złożono wiązankę kwiatów i zapalono znicze. Prezes klubu NA PROSTEJ, Andrzej Amerski, w swoim wystąpieniu opowiedział karierę lotniczą generała Błasika i jego powiązania z łódzkim lotniskiem.
Andrzej Błasik pierwsze kroki lotnicze stawiał na lotnisku Lublinek w Łodzi, następnie uczył się w Liceum Lotniczym w Dęblinie. W 1983 roku, w Aeroklubie Łódzkim odbył szkolenie Lotniczego Przysposobienia Wojskowego na samolotach Zlin 42, szkolili go łódzcy instruktorzy Ryszard Michalski i Krzysztof Mucek. Egzaminy zdawał u instruktora Karola Gawory. Po ukończeniu WOSL w Dęblinie rozpoczął służbę w jednostkach lotniczych latając na samolotach myśliwskich. Awansując dotarł do stanowiska Dowódcy Sił Powietrznych RP.
W dniu 8 kwietnia 2009 roku, gen Andrzej Błasik, wraz z żoną Ewą, przyleciał pilotując samolot Jak 40 (048), do Łodzi i zwiedził ówczesny Port Lotniczy. Celem głównym przylotu była uroczystość otwarcia Sali Tradycji Lotniczych Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Dokonał tego wraz z Prezesem ŁKSL płk. pil. Alojzym Górnym. Sentyment do naszego lotniska przejawiał się utrzymywaniem kontaktów ze swoimi instruktorami oraz spotterami, Andrzejem Amerskim i Andrzejem Wroną. Zawsze podczas spotkań z okazji różnych imprez lotniczych pytał o wieści z Lublinka.
W dniu 10 kwietnia 2010 gen. Błasik zginął w wypadku lotniczym w Smoleńsku.
Dnia 15 grudnia w 2012 roku odsłonięto płytę upamiętniającą gen. Błasika. Na uroczystość przyjechała żona generała Błasika, która uczestniczyła w uroczystości jej odsłonięcia.


                                                     CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI.

Fot. A. Amerski

W środę, 28 marca br., o godzinie 9.25 w Porcie Lotniczym im. W. Reymonta w Łodzi wylądował samolot Bombardier CRJ-900 D-ACNM w barwach Lufthansy, narodowego przewoźnika Republiki Federalnej Niemiec, inaugurując tym samym nowe połączenie pomiędzy Łodzią a Monachium. Rejs o numerze LH1628 (LH1629 LDZ-MUC) wystartował z Niemiec o godz. 8:05, a w Łodzi wylądował po godzinie i 20 minutach lotu. Maszyna została powitana salwą wodną przez Lotniskową Straż Pożarną. W drogę powrotną samolot wystartował o godz. 10:00.

AAB 5558QQ

 

Bombardier CRJ-900 D-ACNM, który wylądował w Łodzi został zaprezentowany w nowych w barwach Lufthansy. Jest to jeden z pięciu samolotów, jaki lata obecnie w nowym malowaniu niemieckiego narodowego przewoźnika. W inauguracyjny rejs do Łodzi samolot pilotowała załoga w składzie: kapitan Markus Dorsch oraz I pilot Markus Grahn i Alexander Herrmann. Załogę kabinową stanowili: stewardesa Anja-Christina Kunz oraz steward – mieszkaniec Łodzi – Błażej Czołnik.

AAB 5620Q

Czytaj więcej: Inauguracja połączenia Lufthansy w Łodzi

W dniu dzisiejszym na łódzkim lotnisku tuż po godź. 16.30 wylądował awaryjnie Boeing 737-800 UR-PSE należący do Ukraine International Airlines. Samolot wykonywał rejs na trasie Paryż (CDG) Kijów (KBP). W trakcie przelotu nad terytorium Polski załoga zgłosiła zagrożenie życia jednego z pasażerów. Po wylądowaniu w Łodzi okazało się, iż pasażerka ma zawał serca. Na miejscu udzielono jej pomocy medycznej. Po uzupełnieniu paliwa ukraiński samolot udał się w dalszą podróż.

Boeing 737-800(WL) UR-PSE nr seryjny 38119 nr liniowy 3962 został wyprodukowany w 2012 roku. Pierwszy lot wykonał w lutym 2012 roku, a w marcu tego samego roku został zarejestrowany jako UR-AAN AeroSvit Airlines. Od stycznia 2013 roku został zarejestrowany jako UR-PSE dla Ukraine International Airlines.

5 października br, w samo południe, odbyła się uroczystość nadania imienia Chorążego Pilota Henryka Pietrzaka, pilota Wojska Polskiego, majora Królewskich Sił Powietrznych, asa myśliwskiego II wojny światowej rondu u zbiegu ulic Pabianickiej i odcinka drogi S14 na wysokości pętli tramwajowej przy Centrum Handlowym Port Łódź – Ikea.

W uroczystym nadaniu imienia wzięli udział przedstawiciele: Urzędu Miasta Łodzi, Rady Miejskiej, Portu Lotniczego w Łodzi, Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa, Klubu Lotniczego „Na prostej”, 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku, Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Lotniczego, Aeroklubu Łódzkiego, Seniorów Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej, Stowarzyszenia Przyjaciół Rudy Pabianickiej, Grupy Historycznej Lotnictwa Polskiego, Straży Granicznej, Szczepu Harcerskiego Egida i Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 2.

Chor. pil. Henryk Pietrzak urodził się 6 marca 1914 r. w Rudzie Pabianickiej. Wyszkolenie lotnicze uzyskał na Lublinku w ramach Przysposobienia Wojskowego Lotniczego. Po przeszkoleniu został powołany do służył w 4. Pułku Lotniczym w Toruniu. Następnie służył jako instruktor w CWL w Dęblinie. We wrześniu 1939 r. walczył w Rezerwowej Eskadrze Rozpoznawczej. Następnie we Francji walczył w GC III/9.

Czytaj więcej: Chorąży pil. H. Pietrzak ma swoje Rondo

pietrzak

 

Z inicjatywy Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa, Rady Miejskiej Łodzi, Klubu Lotniczego „Na Prostej” oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Rudy Pabianickiej w dniu 5 października 2017 r o godzinie 1200 odbędzie się uroczyste nadanie jednemu z rond zlokalizowanemu przy Centrum Handlowym Port Łódź – IKEA, na rozwidleniu dróg S14 i starej drogi do Pabianic, imienia chor. pil. Henryka Pietrzaka. Chorąży pilot Wojska Polskiego, major (ang. Squadron Leader) Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski II Wojny Światowej.

Chor. pil. Henryk Pietrzak urodził się 6 marca 1914 r. w Rudzie Pabianickiej. Wyszkolony w ramach PWL na Lublinku, służył w 4 Pułku Lotniczym w Toruniu, a potem jako instruktor w CWL w Dęblinie.

We wrześniu 1939 r. walczył w Rezerwowej Eskadrze Rozpoznawczej. Następnie we Francji walczył w GC III/9.

W Anglii walczył w dywizjonach 306, 309, 315. Był pilotem doświadczalnym i instruktorem. 16 lipca 1945 r. został dowódcą 309 Dywizjonu Myśliwskiego "Ziemi Czerwieńskiej". Funkcję dowódcy pełnił do 6 stycznia 1947 r.. Zestrzelił 7 1/2 samolotu nieprzyjacielskiego strącił też 5 bomb latających V1.

31 grudnia 1942 roku, podczas operacji lotniczej Rodeo 140, zestrzelił pięćsetny samolot zestrzelony przez PSP.

Po wojnie pozostał w Anglii. Zmarł 28 stycznia 1990 r.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych wraz z osobami towarzyszącymi do większego udziału w naszej uroczystości.

Program.

Odśpiewanie hymnu seniorów.

Przemówienia przedstawicieli.

Wręczenie sprawności dla dwóch harcerzy.

Ściągnięcie szarf z tabliczek z nazwą Ronda.

Rozmowy, wspomnienia i dyskusje.

DOJAZD

Dojazd tramwajem 11B  do krańcówki Chocianowice IKEA.

Dojazd autobusem 68, 95A, 95B do krańcówki Chocianowice - IKEA.

Samochodem na bezpłatny parking IKEA.