Łódź, 10 kwietnia 2020 roku
Skromniej, niż co roku, 10 kwietnia, w Porcie Lotniczym im. Wł. Reymonta w Łodzi, odbyło się upamiętnienie tragicznej śmierci generała pilota Andrzeja Błasika, Dowódcy Sił Powietrznych RP. Jednoosobowa delegacja, w osobie Prezesa ŁKSL uczciła dziesiątą rocznicę tragicznej śmierci Generała.
Generał pilot Andrzej Błasik pierwsze kroki lotnicze stawiał na lotnisku Lublinek w Łodzi. Następnie uczył się w Liceum Lotniczym w Dęblinie. W 1983 roku w Aeroklubie Łódzkim odbył szkolenie Lotniczego Przysposobienia Wojskowego Nr II na samolotach Zlin 42. Szkolili go łódzcy instruktorzy Panowie Ryszard Michalski i Krzysztof Mucek, egzaminy zdawał u instruktora Karola Gawory. Po ukończeniu WOSL w Dęblinie rozpoczął służbę w jednostkach lotniczych latając na samolotach myśliwsko-szturmowych i myśliwsko-bombowych. Był pilotem klasy mistrzowskiej, posiadał ogólny nalot 1592 godzin, w tym 482 godzin na samolocie Su-22. Służbę wojskową rozpoczął na stanowisku pilota w 8. PLM-B w Mirosławcu w 1985 roku. Awansując dotarł do stanowiska Dowódcy Sił Powietrznych RP, które pełnił w latach 2007-2010.
W dniu 8 kwietnia 2009 roku, gen. pilot Andrzej Błasik, wraz z żoną Ewą, przyleciał samolotem Jak -40 (n/b 048) jako pilot na łódzkie lotnisko, które zwiedził oprowadzany po Porcie im. W. Reymonta przez Vice-Prezesa Portu Wojciecha Łaszkiewicza. Celem głównym przylotu była uroczystość otwarcia Sali Tradycji Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Dokonał tego wraz z Prezesem ŁKSL, płk. pil. Alojzym Górnym. Sentyment do naszego lotniska przejawiał się utrzymywaniem kontaktów ze swoimi instruktorami oraz spotterami, Andrzejem Amerskim i Andrzejem Wroną. Zawsze podczas spotkań z okazji imprez lotniczych pytał o aktualne wiadomości związane z działalnością łódzkiego lotniska i ŁKSL.
CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI.
Odsłonięto pomnik poświęcony Lotnikom „Lwowskim”
Uroczystości uczcił przelot myśliwsko-bombowego samolotu Su-22
W czwartek, 5 września 2019 roku, punktualnie o godzinie 11 rozpoczęły się oficjale uroczystości odsłonięcia pomnika poświęconego Lotnikom III/6 Dywizjonu „Lwowskiego”, którego piloci 161. i 162. Eskadry Myśliwskiej bronili nieba nad Łodzią w pierwszych dniach II Wojny Światowej w 80. rocznicę jej wybuchu.
Pomnik składa się z głazu i tablicy pamiątkowej, które zostały ufundowane przez samorząd w Łodzi. Stanął na skwerze poza rondem imienia Lotników Lwowskich, między ul. Tagore a ul. Pabianicką. W uroczystości odsłonięcia wzięły udział władze miasta z panią Prezydent Miasta Hanną Zdanowską na czele, służby mundurowe, kombatanci, seniorzy Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa, mieszkańcy Łodzi oraz uczniowie łódzkich szkół.
Na tablicy widnieje napis:
PAMIĘCI LOTNIKÓW LWOWSKICH
BRONILI NIEBA NAD ŁODZIĄ
W TRAGICZNYCH DNIACH 1-5 WRZEŚNIA 1939 ROKU
CHWAŁA BOHATEROM I WIECZNA CZEŚĆ POLEGŁYM
WŁADZE I SPOŁECZEŃSTWO
MIASTA ŁODZI
Wydarzenie uhonorował przelot samolotu myśliwsko-bombowego o zmiennej geometrii skrzydeł typu Su-22 z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Boeing 737-300VIP w Łodzi
4 września 2019 roku, tuż po godzinie 13 na terenie Portu Lotniczego im. W. Reymonta w Łodzi wylądował Boeing 737-300 w nietypowym malowaniu. Niespodziewany gość łódzkiego portu to samolot w wersji VIP należący do zarejestrowanego na Malcie przewoźnika Maleth-Aero. Maszyna typu Boeing 737-300 o rejestracji 9H-MTF została wyprodukowana w 1987 roku pod numerem seryjnym 23774 oraz numerem liniowym 1443.
Airbus A319(CJ) 15+01 w Łodzi
W sobotę, 31 sierpnia 2019 roku, późnym wieczorem na terenie Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta w Łodzi wylądował samolot Airbus A319 z Prezydentem Niemiec na pokładzie. Frank-Walter Steinmeier przyleciał do Polski na obchody 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. Prezydent Niemiec następnego dnia rano w Wieluniu oddał hołd cywilnym ofiarom wojny wspólnie z Prezydentem RP Andrzejem Dudą. Wieczorem odleciał z Warszawy do Niemiec.
Airbus A319-133(CJ) został wyprodukowany w 2009 roku pod numerem seryjnym 3897. Pierwszy lot odbył w maju 2009 roku na tymczasowych znakach D-AVWO. Pierwszym przewoźnikiem w barwach, którego został zarejestrowany 13 maja 2009 roku na znakach D-AWVM była Lufthansa Technik. Od lutego 2010 roku samolot został „wcielony” w wersji VIP do floty German Air Force (Luftwaffe) z numerem taktycznym 98+46. Od marca tego samego roku samolot operuje na znakach taktycznych 15+01.
> >
Embraer ERJ-175SLR „Retro” SP-LIM w Łodzi
30 sierpnia 2019 roku z Portu Lotniczego Łódź lot czarterowy z siatkarkami z Belgii i Włoch uczestniczkami siatkarskich Mistrzostw Europy na trasie Łódź – Bratysława – Łódź wykonał polski przewoźnik narodowy LOT samolotem Embraer ERJ-175SLR (ERJ-170-200) o rejestracji SP-LIM. W rejsie powrotnym do Łodzi przyleciały siatkarki z Hiszpanii i ze Słowenii. Samolot Embraer ERJ-175SLR (ERJ-170-200) o numerze fabrycznym 17000311 został wyprodukowany w 2010 roku. W swój pierwszy lot testowy, na rejestracji PT-XQY, wzbił się 15 kwietnia 2010 roku. W barwach PLL LOT maszyna lata od 28 maja 2010 roku, początkowo w standardowym malowaniu, następnie od grudnia 2018 roku w malowaniu „Retro”.
Trzy dni później, tj. 2 września podobny lot czarterowy, na trasie Bratysława – Łódź, wykonała tym razem siostrzana maszyna SP-LIL, na pokładzie której do Łodzi przyleciały siatkarski z Rosji i Włoch. Samolot typu Embraer ERJ-175SLR (ERJ-170-200) SP-LIL numer fabryczny 17000306 został wyprodukowany również w 2010 roku. Jednak w swój pierwszy rejs wzbił się w 20 marca na znakach PT-XQF. Do rejestru polskiego przewoźnika został wpisany tego samego dnia co SP-LIM.
> >
Strona 3 z 6