foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

W poniedziałkowe przedpołudnie, 25 stycznia 2021 roku, w Porcie Lotniczym Łódź im. W. Reymonta wylądował czarterowy Airbus A320-232 nr fabr. 2922 zarejestrowany jako TC-FHG w barwach tureckiego przewoźnika Freebird Airlines. Na pokładzie samolotu przyleciała do Łodzi turecka męska drużyna siatkarska Fenerbahce Stambuł – (tur. Fenerbahçe Erkek Voleybol Takımı) ze Stambułu. Zespół z Turcji przez trzy najbliższe dni bierze udział w turnieju Ligi Mistrzów siatkarzy grupy A rozgrywanym w Bełchatowie. Oprócz gospodarzy i tureckiego zespołu grają również Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle oraz Lindemans Aalst z Belgii.

 34A1995 

Samolot Airbus A320-223 nr fab. 2922 został wyprodukowany w 2006 roku w zakładach Airbusa z siedzibą w Tuluzie. Oblot maszyny odbył się 5 października tego samego roku na tymczasowych znakach F-WWDS. Samolot nabyła amerykańska spółka International Lease Finance Corporation (ILFC) będąca jedną z największych na świecie firm – klientów Airbusa – zajmujących się leasingiem samolotów z siedzibą w Los Angeles.

 34A2000 

Pierwszym użytkownikiem nowego samolotu zostały indyjskie linie lotnicze Air Deccan, które użytkowały maszynę od 27 października 2006 roku zarejestrowaną na znakach VT-ADR. Rok później kolejnym użytkownikiem zostały indyjskie linie lotnicze Simplifly Deccan, by po kolejnym roku zmienić przewoźnika na Kingfisher Airlines również z Indii. W Tm okresie samolot latał na tych samych znakach. W lipcu 2013 roku maszyna powróciła do właściciela, czyli firmy ILFC i otrzymała znaki EI-EYC. Jednak w powietrze wzbiła się dopiero z grudniu tego samego roku w barwach wietnamskich linii lotniczych Jetstar Pacific Airlines pod rejestracją VN-A558. Od 24 stycznia 2019 roku samolot zasilił tureckie linie lotnicze Freebird Airlines, w który operuje na znakach TC-FHG.

 34A2019 

O ile niedzielny przylot samolotu Airbus A320-214 UR-WRW ukraińskich linii lotniczych Windrose Airlines był pierwszą wizyta tego przewoźnika w Łodzi, to samoloty tureckiego Freebird Airlines bywały często na łódzkim lotnisku w sezonie wakacyjnego wypoczynku obsługując w latach 2009-2012 połączenie do Antalyi będącej kurortem wypoczynkowym Riwiery Tureckiej położonym nad Morzem Śródziemnym.

 MG 7187 MG 7206

 34A2042

 

W niedzielę, 24 stycznia 2021 roku, na łódzkim lotnisku, pomimo panujących trudnych warunków atmosferycznych – silny opad śniegu – wylądował Airbus A320-214 ukraińskich linii lotniczych Windrose Airlines nr rej. UR-WRW. Na pokładzie samolotu przyleciała koszykarska drużyna BK Dnipro (ukr. Баскетбольний клуб „Дніпро”, Basketbolnyj Kłub „Dnipro”) z masta Dniepr (do 2016 roku Dniepropetrowsk – ukr. Дніпропетровськ, Dnipropetrowśk; ros. Днепропетровск, Dniepropietrowsk). Koszykarze z Ukrainy przylecieli na mecze w ramach rozgrywanych w dniach 26-29 stycznia we Włocławku turniejów Pucharu Europy FIBA.

 34A1958

W takich warunkach lądował ukraiński czarter

 34A1976

 

Samolot Airbus A320-214 UR-WRW Windrose Airlines nr fab. 1860 został wyprodukowany w 2002 roku w zakładach Airbusa we francuskiej Tuluzie. Pierwszy lot maszyna wykonała 28 sierpnia 2002 roku na znakach F-WWDQ. 28 października tego samego roku maszyna została zarejestrowana na znakach N236AV dla amerykańskiego przewoźnika USA 3000. W lipcu 2006 roku samolot wszedł do floty linii Volareweb na znakach D-AXLB. Następnym przewoźnikiem w barwach, którego latała maszyna w okresie maj 2007 – grudzień 2007 i kwiecień 2008 – listopad 2008 były niemieckie linie czarterowe XL Airways Germany (na tych samych znakach co dla Volareweb). Na okres zimowy maszyna powracała do floty USA 3000 jako N236AV, w której wykonywała loty do maja 2012 roku. Kolejnym właścicielem samolotu zostały linie Frontier Airlines, na stan których maszynę wpisano 29 maja 2012 roku bez zmiany znaków.

 34A1980

31 marca 2014 roku Frontier Airlines przerejestrowały samolot z N236AV na N219FR, zmieniając jednocześnie konfigurację z Y163 na Y180. Od 30 lipca 2018 roku samolot wszedł ponownie do rejestru europejskiego jako D-ASPK w liniach Small Planet Airlines Germany. Kolejnym przewoźnikiem w barwach, którego samolot miał latać były niemieckie linie Germania. Jednak ze względu na ogłoszoną upadłość przewoźnika na początku 2019 roku samolot nie zasilił jego floty. Ostatnimi liniami lotniczymi w barwach, których użytkowana jest maszyna zostały ukraińskie linie lotnicze Windrose Airlines – samolot zarejestrowano 2 maja 2019 roku na znakach UR-WRW.

                      MG 7165    MG 7169

W zakładce „Oni są historią” dodaliśmy film poświęcony Jarosławowi JANOWSKIEMU – łódzkiemu konstruktorowi lotniczemu.

Przy tej okazji chcielibysmy przypomnieć szerszemu gronu szympatyków łódzkiego lotnictwa

lotniczy życiorys konstruktora:

     Jarosław Janowski urodził się 7 marca 1943 w Lutomiersku. Pierwsze lotnicze kroki stawiał jako modelarz, kiedy to w wieku 11 lat rozpoczął budowę modeli samolotów i szybowców. W 1956 roku zdobył Mistrzostwo Polski w kategorii modeli z napędem silnikowy w klasie modeli szybowców A-1. Cztery lata później podczas 25 Mistrzostw Polski Modeli Latających w Grudziądzu zajął I miejsce w kategorii modeli z napędem silnikowym. Mniej więcej w tym samym czasie, 1959 rok, ukończył w Aeroklubie Łódzkim, którego później został członkiem, kurs szybowcowy otrzymując uprawnienia pilota. Ale jego największym marzeniem, które powoli nabierało realnego kształtu, było skonstruowanie z dostępnych materiałów lekkiego i taniego w eksploatacji samolotu, który mógłby być szeroko dostępny dla lotników amatorów.

20524

Czytaj więcej: Jarosław JANOWSKI - konstruktor amator

Nakładem Wydawnictwa „Fronda” na początku grudnia br. ukazały się wspomnienia

ppłk. w st. spoczynku pilota Johna Benetta (Jana Książczyka)

w opracowaniu pana Pawła Reisinga p.t.:

„Spitfire stanal na ogonie. Wspomnienia polskiego pilota RAF-u Jana Książczyka (Johna Benetta)”

 

102645

W opisie do książki zamieszczonym przez Wydawcę możemy przeczytać:

„…- Oddajemy do rąk czytelnika wspomnienia 101-letniego weterana, oddając hołd jego odwadze, uporowi i konsekwencji.

Na stronach książki opowiadającej o losach pilota Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, a po zakończeniu wojny czynnego oficera Królewskich Sił Powietrznych RAF poznajemy dzieciństwo bohatera, szkołę lotniczą, epopeję wojny 1939 roku, ucieczkę przez granicę i „ścieżkę szczurów” prowadzącą do jednostek tworzonych przez Sikorskiego na Zachodzie.

Dzięki małżeństwu z Angielką polski pilot mógł pozostać na Wyspach Brytyjskich, w przeciwieństwie do tysięcy polskich żołnierzy, których lewicowy rząd Bevina nie chciał widzieć nawet w koloniach Korony. Zaproponowano mu kontynuowanie kariery wojskowej w służbie brytyjskiego króla…”

Jan Książczyk urodził się 31 sierpnia 1919 roku w Krzepczowie pod Piotrkowem. Będąc już pilotem PSZ na Zachodzie oraz RAF zmienił nazwisko na John Benett, a jednym z powodów tej decyzji było niemożliwe do wymówienia Jego polskie nazwisko przez Anglików. Do Polski wrócił w 2005 roku i osiedlił się w Piotrkowie Trybunalskim, spod którego pochodził. W 2018 John Benett został Honorowym Obywatelem Piotrkowa Trybunalskiego. Pod koniec 2019 roku decyzją Ministra Obrony Narodowej został awansowany do stopnia podpułkownika. 31 sierpnia br. John Benett ukończył 101 lat. Wielokrotnie odznaczany odznaczeniami państwowymi i wojskowymi, tak polskimi jak i brytyjskimi.

O Janie Książczyku w 2012 roku nakręciliśmy biograficzny film, który można obejrzeć na naszej stronie w zakładce „Oni są historią”.

Książkę można nabyć w na poprzez stronę wydawcy oraz w księgarniach internetowych:

Wydawnictwo Fronda - https://wydawnictwofronda.pl/ksiazki/spitfire-stanal-na-ogonie

Księgarnia Bonito - https://bonito.pl/k-103935831-spitfire-stanal-na-ogonie-wspomnienia-polskiego-pilota-raf-u-jana-ksiazczyka-johna-benetta

Świat Książki - https://www.swiatksiazki.pl/spitfire-stanal-na-ogonie-wspomnienia-polskiego-pilota-raf-u-jana-ksiazczyka-johna-benetta-6711983-ksiazka.html

 

POLECAMY

Jak co roku przedstawiciele Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa uczcili rocznicę, już 69tą,  pierwszej powojennej katastrofy samolotu pasażerskiego należącego do PLL LOT, która miała miejsce 15 listopada 1951 roku w okolicach wsi Górki Duże niedaleko Tuszyna.

Maszyna pasażerska typu Li-2 rej. SP-LKA wystartowała tego dnia z łódzkiego Lublinka w dalszy lot. Lot odbywał się po trasie Szczecin – Kraków z międzylądowaniem w Poznaniu i Łodzi. Tu po dotankowaniu paliwa oraz zabraniu ostatnich pasażerów i ich bagażu na lot do Krakowa, czteroosobowa załoga pod dowództwem kpt. pilota Mariana Buczkowskiego startuje do ostatniego etapu lotu z dwunastoma pasażerami na pokładzie.

Lot tego dnia przebiega w trudnych warunkach pogodowych, ale samolot startuje z Łodzi bez problemów pomimo dużego zamglenia i niskiej podstawy chmur. Samolot po starcie obiera kierunek na południe i leci wyznaczona trasą, która przechodzi m.in. nad Tuszynem. Tu lecąc pod chmurami około godź. 10.30, po minięciu wsi Górki Duże, dochodzi do tragedii – nisko lecący samolot zawadza o przewody linii wysokiego napięcia i tracąc część skrzydła rozbija się o ziemię. Dochodzi do wybuchu paliwa znajdującego się w zbiornikach – samolot dopiero co dotankował w Łodzi, więc jest go mnóstwo. W gwałtownym pożarze giną pasażerowie i członkowie załogi – razem 16 osób.

 DSC5400QQ

27 listopada 2010 r., z inicjatywy Zbigniewa Buczkowskiego – syna kapitana, d-cy załogi samolotu Li-2 rej. SP-LKA - na rynku w Tuszynie odsłonięto pamiątkową tablicę poświęconą ofiarom pierwszej powojennej katastrofy samolotu należącego do PLL LOT. Na pomniku została umieszczona łopata od śmigła samolotu typu Li-2.

W bieżącym roku, ze względu na panującą pandemię COVID-19 oraz związanymi z nią obostrzeniami – delegacja składająca wiązankę i zapalająca znicze pod pamiątkową tablicą była skromna. Jednak oprócz kwiatów i zniczy, katastrofę uczczono również z powietrza. Przelotu nad tuszyńskim rynkiem dokonali Jakub Rogulski samolotem Cessna 182P „Skylane” rej. SP-DTQ oraz Ireneusz Łęgowski, który pilotował samolot sportowy klasy ULM – Urban Air/Distar UFM-13 „Lambada” rej. OK-WUA30. W tym roku, również w listopadzie, mija dziesiąta rocznica odsłonięcia obelisku upamiętniającego ofiary pierwszej powojennej katastrofy samolotu pasażerskiego polskich linii Lotniczych LOT.

 DSC5382QQ

 

Zdjęcia: Tadeusz JASKÓLSKI

 

Przy tej okazji przypominamy artykuł autorstwa Wioletty Gnacikowskiej, który ukazał się w łódzkiej Gazecie Wyborczej w 63 rocznicę pierwszej powojennej katastrofy lotniczej samolotu należącego do PLL LOT:

Czytaj więcej: 69 rocznica katastrofy SP-LKA w Górkach Dużych