foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

Przylot Mi-6 n/b 670 do Łodzi

 

 24 kwietnia 2020 roku upłynęło 28 lat od chwili, gdy na łódzkim lotnisku wylądował największy śmigłowiec transportowy, który służył pod znakiem „Biało-czerwonej szachownicy”. Mi-6A, bo o tym śmigłowcu mówimy, numer taktyczny 670, był jedną z trzech maszyn, które od 1986 roku zostały przejęte przez 37. Pułk Śmigłowców Transportowych stacjonujący w Leźnicy Wielkiej. Zanim śmigłowiec trafił do wojska, razem z pozostałą dwójką był eksploatowany przez przedsiębiorstwo śmigłowcowych robót budowlano – montażowych przy Wytwórni Urządzeń Instalacji Przemysłowych „Instal” z Nasielska.

014 Mi 6A fotWHoy

 Trójka „polskich” ciężkich śmigłowców została wyprodukowana pomiędzy 1974 – a 1979 rokiem. Nasz bohater został prawdopodobnie wyprodukowany w marcu 1978 roku, by już w czerwcu tego samego roku zostać wpisany do polskiego rejestru statków powietrznych pod znakami SP-ITB. Śmigłowce typu Mi-6A były eksploatowane przez firmy „Instal” (dwie sztuki: SP-ITA i SP-ITC) i „Elbub” (jeden śmigłowiec SP-ITB) do końca 1985 roku. Powodem zakończenia eksploatacji w „cywilu” był postępujący kryzys gospodarczy oraz wysokie koszty utrzymania śmigłowców (maszyny zbliżały się do końca okresu między-remontowego, co wiązało się z koniecznością przeprowadzenia ich remontów głównych za wschodnią granicą).

Mi 6A SP ITA 1qq

Czytaj więcej: Mi-6 w Łodzi

targi

Jak podały władze Portu Lotniczego w Łodzi na oficjalnej stronie lotniska targi ROUTES EUROPE 2020, które miały rozpocząć się w Bergen 27 kwietnia b.r. ze względu na pandemię koronawirusa decyzją organizatorów zostały przesunięte o rok. Na to najważniejsze w Europie lotnicze wydarzenie miało przylecieć 1500 delegatów: przedstawicieli lotnisk i linii lotniczych z całego świata. Podczas wieczornej gali otwierającej targi, organizatorzy mieli oficjalnie ogłosić, Łódź jako gospodarza Routes Europe w 2021 roku. Jednak z powodu panującej pandemii oraz wynikających z tej sytuacji obostrzeń na całym świecie targi w Norwegii zostały odwołane. Organizatorzy Routes Europe zdecydowali, że impreza w Bergen odbędzie się wiosną 2021 roku, a Łódź będzie gospodarzem wiosną 2022 roku.

Zdajemy sobie sprawę, że znaleźliśmy się niespotykanej sytuacji i po raz pierwszy w historii organizatorzy targów Routes musieli zmienić harmonogram imprez. W tych trudnych czasach zespół organizujący Routes stawia czoło wielu decyzjom, to także duże wyzwanie dla organizatorów targów i dla miast-gospodarzy. Patrzymy jednak w przyszłość z optymizmem i jesteśmy przekonani, że targi Routes Europe, zarówno w Bergen, jak i Łodzi, będą zorganizowane na najwyższym poziomie. Spotkamy się w Łodzi w 2022 roku” – powiedziała dr Anna Midera, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Portu Lotniczego im. Wł. Reymonta w Łodzi.

 

Komunikat organizatorów o zmianach terminów targów: https://bit.ly/3cRmuNp

 

TRUCKERSI - CARGO LODZ AIRPORT.

Pomimo trudnych warunków jakie zaistniały w całej Europie z powodów pandemii koronawirusa samochodowy transport międzynarodowy oraz krajowy borykając się z różnego rodzaju utrudnieniami jednak funkcjonuje. Wśród różnego rodzaju firm transportowych funkcjonuje także samochodowy transport lotniczy. Na łódzkim lotnisku bez przerwy pracuje Cargo Łódź Airport, którego podstawowym profilem działalności jest kompleksowa obsługa przesyłek lotniczych.

17 04 3

Jednym z klientów LCJ CARGO 15 kwietnia br. było małżeństwo Natalia i Siergiei Kriemzukowie, którzy będąc pracownikami firmy Transport Aircargo Service TAJ od półtora roku jeżdżą po Europie rozwożąc różne towary samochodem SCANIA S 450. Państwo Kriemzukowie pochodzą z Białorusi z miejscowości Grodno. Do Łodzi przyjechali po fracht, który po załadunku dostarczą na lotnisko we Frankfurcie.

17 04 1

Oboje byli zadowoleni z obsługi i pobytu na naszym lotnisku. Życzymy Im szerokiej drogi oraz zapraszamy ponownie do Łodzi.

17 04 2

An-225 „Mrija (ukr. МрiяMarzenie, w kodzie NATO – Cossack) – to sześciosilnikowy samolot transportowy produkcji byłego ZSRR. Samolot został zaprojektowany OKB. Antonowa w Kijowie i tam wyprodukowany. Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot transportowy. Zbudowano tylko jeden egzemplarz (budowy drugiego nie ukończono).

F34A7162

Historia powstania

Pierwszy egzemplarz – zbudowano jeden kompletny latający egzemplarz samolotu. Maszyna powstała w oparciu o podzespoły samolotu An-124 „Rusłan” poprzez przedłużenie jego kadłuba o 14,9 m oraz przeprojektowanie części ogonowej. Zastosowanie komponentów z „Rusłana” miało ograniczyć koszty produkcji nowego samolotu, który zaprojektowano jako maszynę transportową do przewozu radzieckiego promu kosmicznego „Buran” oraz rakiety „Energia”, za pomocą której miano wynosić w przestrzeń kosmiczną prom lub ciężkie satelity Ziemi. By sprostać temu zadaniu przeprojektowano część ogonową. W miejsce pojedynczego statecznika zabudowano podwójne usterzenie ogonowe, które miało umożliwić loty z „Buranem” przyczepionym do grzbietu (pojedynczy statecznik pionowy znajdowałby się w aerodynamicznym „cieniu” promu i nie spełniałby swego zadania). Również skrzydła pochodzą z Rusłana, jedynie w części środkowej wstawiono nowy szerszy centropłat z dwoma dalszymi, identycznymi jak u An-124 silnikami, zwiększając rozpiętość o 15,1 m. Prototyp wykonał swój pierwszy lot 21 grudnia 1988 r.

F34A7354

 

Czytaj więcej: „Marzenie” na Okęciu – 14.04.2020

Łódź, 10 kwietnia 2020 roku

Skromniej, niż co roku, 10 kwietnia, w Porcie Lotniczym im. Wł. Reymonta w Łodzi, odbyło się upamiętnienie tragicznej śmierci generała pilota Andrzeja Błasika, Dowódcy Sił Powietrznych RP. Jednoosobowa delegacja, w osobie Prezesa ŁKSL uczciła dziesiątą rocznicę tragicznej śmierci Generała.

 AAA1679qqq

Generał pilot Andrzej Błasik pierwsze kroki lotnicze stawiał na lotnisku Lublinek w Łodzi. Następnie uczył się w Liceum Lotniczym w Dęblinie. W 1983 roku w Aeroklubie Łódzkim odbył szkolenie Lotniczego Przysposobienia Wojskowego Nr II na samolotach Zlin 42. Szkolili go łódzcy instruktorzy Panowie Ryszard Michalski i Krzysztof Mucek, egzaminy zdawał u instruktora Karola Gawory. Po ukończeniu WOSL w Dęblinie rozpoczął służbę w jednostkach lotniczych latając na samolotach myśliwsko-szturmowych i myśliwsko-bombowych. Był pilotem klasy mistrzowskiej, posiadał ogólny nalot 1592 godzin, w tym 482 godzin na samolocie Su-22. Służbę wojskową rozpoczął na stanowisku pilota w 8. PLM-B w Mirosławcu w 1985 roku. Awansując dotarł do stanowiska Dowódcy Sił Powietrznych RP, które pełnił w latach 2007-2010.

 AAA1670qq

W dniu 8 kwietnia 2009 roku, gen. pilot Andrzej Błasik, wraz z żoną Ewą, przyleciał samolotem Jak -40 (n/b 048) jako pilot na łódzkie lotnisko, które zwiedził oprowadzany po Porcie im. W. Reymonta przez Vice-Prezesa Portu Wojciecha Łaszkiewicza. Celem głównym przylotu była uroczystość otwarcia Sali Tradycji Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Dokonał tego wraz z Prezesem ŁKSL, płk. pil. Alojzym Górnym. Sentyment do naszego lotniska przejawiał się utrzymywaniem kontaktów ze swoimi instruktorami oraz spotterami, Andrzejem Amerskim i Andrzejem Wroną. Zawsze podczas spotkań z okazji imprez lotniczych pytał o aktualne wiadomości związane z działalnością łódzkiego lotniska i ŁKSL.

CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI.