foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

Bartolini Air – łódzka szkoła pilotów, która jest jednocześnie największą grupą certyfikowanych wg przepisów EASA spółek oferujących szkolenia lotnicze w Europie Centralnej od dzisiaj ma nową siedzibę. To właśnie w niej, w środę 3 marca 2021 roku, odbyła się konferencja prasowa, na której władze firmy zaprezentowały nowe pomieszczenia przeznaczone na sale wykładowe, w których rozpoczęli naukę młodzi piloci z całego świata. Bartolini Air wybrała na nową siedzibę najstarszy budynek czyli Terminal nr 1 należący do spółki Port Lotniczy Łódź im. W. Reymonta.

DSC 2580 1

PICT0078qq

  Do tej pory sale wykładowe szkoły znajdowały się w pomieszczeniach typu kontenerowego po południowej stronie lotniska od strony ul. Pilskiej. Obecnie, w nowo wyremontowanych pomieszczeniach mieszczą się m.in. cztery sale wykładowe, z których każda ma swojego patrona. Zostali nimi słynni piloci: Jan Zumbach, Amelia Earhard, Charles Lindbergh i Antoine de Saint-Exupéry. W kolejnych pomieszczeniach, które nadal są remontowane powstaną: w dawnej hali odlotów – reprezentacyjny hall z recepcją, na pierwszym piętrze siedziba zarządu szkoły i pomieszczenia, w których młodzi piloci będą przygotowywać się do praktycznych lotów pod nadzorem instruktorów. Od strony płyty postojowej powstanie pokój dla pilotów, którzy przylatują do Łodzi samolotami biznesowymi i muszą czekać na klientów. Na terenie starego terminala zostanie reaktywowane także przejście graniczne dla załóg i klientów samolotów General Aviation. Wszystkie prace remontowe szkoła lotnicza przeprowadziła na koszt własny.

 AAA2413qq

 AAA2416qq AAA2420qq

 AAA2422qq

Najstarszy terminal na łódzkim lotnisku powstał w latach 50. ubiegłego wieku jako parterowy budynek. W latach 80. dobudowano piętro, gdzie umieszczono hotel Dedal. W połowie lat 90. łódzkie lotnisko zostało dopuszczone do ruchu międzynarodowego i rozpoczęły się pierwsze próby regularnych lotów. Wtedy bryłę terminala unowocześniono poprzez dobudowę m.in. szklanej hali, tarasu widokowego na płytę postojową, powstało lotnicze przejście graniczne. Terminal nr 1 stał się siedzibą utworzonej wówczas spółki pod nazwą Lotnisko Dyspozycyjne Łódź – Lublinek, która następnie została zmieniona na Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta. W 2012 roku, kiedy oddano do użytku docelowy budynek portu – Terminal nr 3, zarząd i pracownicy wyprowadzali się stopniowo ze starego budynku. Dziś w starej siedzibie pozostało tylko biuro działu cargo i skromne pomieszczenie dla pilotów samolotów biznesowych. Lotnisko szukało nowej funkcji dla obiektu, które pozwoliłoby tchnąć w niego nowe życie i zdjąć obciążenie utrzymania sięgające nawet do 500 tys. zł rocznie.

Nowy 075qqqq

Nowy 9qq

 307qqqQQA

DSC 7037

 

Ośrodek szkoleniowy Bartolini Air powstał w 2006 roku. Założyli go Bartłomiej Walas i Adam Stawczyk. Początkowo szkolono w nim pilotów turystycznych, by następnie rozszerzyć ofertę szkoleniową, którą dostosowano do standardów wymaganych przy szkoleniu pilotów zawodowych. Opinia o standardzie prowadzonego szkolenia spowodowała, że do Łodzi zaczęli przyjeżdżać studenci z całego świata. Po ukończeniu łódzkiej szkoły wielu pilotów trafiło do linii lotniczych, m.in.: WizzAir, Ryanair, LOT. W 2019 roku Bartolini Air i Ryanair, będący największym nisko-kosztowym przewoźnikiem lotniczym w Europie, podpisały umowę o współpracy. W ramach „Ryanair/Bartolini Air Mentored Pilot Training Programme” łódzka szkoła zobowiązała się wyszkolić 300 pilotów zgodnie ze standardami i procedurami irlandzkiej linii lotniczej.

 AAA3263qq

  AAA2448qqq

 AAA2454qq

Od trzech lat Grupa Bartolini Air poszerzyła swoją działalność o przewozy klientów taksówkami powietrznymi po całej Europie. Pandemia i ograniczenie możliwości podróżowania samolotami rejsowymi, spowodowały, że jest bardzo duży popyt na te usługi. Flota Bartolini Air to 16 samolotów: dwa odrzutowe średniego zasięgu Cessna Citation Jet, cztery samoloty Tecnam P2006T, sześć samolotów Tecnam P2008JC, dwa samoloty Tecnam P2002JF oraz po jednym samolocie Tecnam P2010 i CAP 10C.

Bartłomiej Walas, wiceprezes Bartolini Air: „.. - Dla nas to krok milowy i kolejny etap rozwoju. Pokazaliśmy w tym trudnym okresie pandemii, że potrafimy razem z lotniskiem zbudować więcej, niż wiele innych lotnisk zrobiło w tym czasie. Kto pamięta dawny budynek terminala, to przypomina sobie, że w tym miejscu, gdzie są teraz sale wykładowe, była restauracja. Po świętach wielkanocnych zakończy się remont pierwszego piętra i przeniesie się tu cała administracja szkoły. Powiększyliśmy naszą powierzchnię i możliwości…”

 AAA2453qqQ

Dr Anna Midera, prezes Portu Lotniczego w Łodzi: „… - Cała lotnicza Łódź będzie teraz w jednym miejscu przy ulicy Generała Stanisława Maczka. Obok siebie są terminal pasażerski, szkoła Bartolini Air i Aeroklub Łódzki. Tu szkolą się najmłodsi piloci, a obok, w siedzibie Aeroklubu, spotykają seniorzy lotnictwa zrzeszeni w Łódzkim Klubie Seniorów Lotnictwa. Ci najmłodsi adepci lotnictwa to m.in. nowe kadry wyszkolone na potrzeby największej taniej linii lotniczej Ryanair. Mimo pandemii COVID-19 nadal jest zapotrzebowanie na pilotów i szkolenia odbywają się cały czas. Cieszymy się, że największa szkoła lotnicza w Polsce jest partnerem lotniska, sąsiaduje z nami i przyjęła na siebie część kosztów utrzymania infrastruktury w postaci starego terminala. Nie bez znaczenia jest, że wielu późniejszych pilotów liniowych w wielu znanych liniach lotniczych swoje pierwsze kroki w awiacji stawia właśnie w Łodzi.”

 AAA2465qq

 

 

Zdjęcia: Andrzej Amerski, archiwum ŁKSL