foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

Odsłonięto pomnik poświęcony Lotnikom „Lwowskim”

Uroczystości uczcił przelot myśliwsko-bombowego samolotu Su-22

 

W czwartek, 5 września 2019 roku, punktualnie o godzinie 11 rozpoczęły się oficjale uroczystości odsłonięcia pomnika poświęconego Lotnikom III/6 Dywizjonu „Lwowskiego”, którego piloci 161. i 162. Eskadry Myśliwskiej bronili nieba nad Łodzią w pierwszych dniach II Wojny Światowej w 80. rocznicę jej wybuchu.

Pomnik składa się z głazu i tablicy pamiątkowej, które zostały ufundowane przez samorząd w Łodzi. Stanął na skwerze poza rondem imienia Lotników Lwowskich, między ul. Tagore a ul. Pabianicką. W uroczystości odsłonięcia wzięły udział władze miasta z panią Prezydent Miasta Hanną Zdanowską na czele, służby mundurowe, kombatanci, seniorzy Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa, mieszkańcy Łodzi oraz uczniowie łódzkich szkół.

 AAB6319qq

Na tablicy widnieje napis:

PAMIĘCI LOTNIKÓW LWOWSKICH

BRONILI NIEBA NAD ŁODZIĄ

W TRAGICZNYCH DNIACH 1-5 WRZEŚNIA 1939 ROKU

CHWAŁA BOHATEROM I WIECZNA CZEŚĆ POLEGŁYM

WŁADZE I SPOŁECZEŃSTWO

MIASTA ŁODZI

Wydarzenie uhonorował przelot samolotu myśliwsko-bombowego o zmiennej geometrii skrzydeł typu Su-22 z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

 Kolejnym powodem, dla którego istotnym okazały się starania o przylot i lądowanie samolotu bojowego na łódzkim lotnisku był fakt, że w tym roku obchodziliśmy 10. rocznicę otwarcia Sali Tradycji naszego Klubu. 8 kwietnia 2009 roku wstęgę przecinali uroczyście: dowódca Sił Powietrznych ś.p. generał broni pilot Andrzej Błasik i Prezes ŁKSL pułkownik w st. spocz. pilot Alojzy Górny. Niestety w międzyczasie Klub zmienił lokalizację, wracając pod opiekuńcze skrzydła Aeroklubu Łódzkiego, skąd jako Sekcja Aeroklubu Łódzkiego się wywodził, a pierwszym Prezesem ŁKSL został wtedy Franciszek Przybylski, który jako mechanik lotniczy, w stopniu plutonowego, służył we wrześniu 1939 roku w 161. Eskadrze Lotniczej m.in. na lotnisku polowym Widzew-Ksawerów. Ostatnim wydarzeniem wartym również podkreślenia, a tym bardzie uhonorowania jest przypadająca w tym roku 90. rocznica powstania Aeroklubu Łódzkiego. Tym samym te trzy ważne wydarzenia zostały uczczone przelotem nad rondem Lotników Lwowskich i lądowaniem w Porcie Lotniczym im. W. Reymonta w Łodzi samolotu myśliwsko-bombowego typu Su-22 dzięki przychylności Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP w osobach: Dowódcy GRSZ generała broni Jana Miki i Jego I Zastępcy generała dywizji pilota Jana Śliwki, Inspektora Sił Powietrznych generała brygady pilota Jacka Pszczoły oraz Prezes Portu Lotniczego w Łodzi pani Anny Midery i pracowników Portu.

 

 

Su-22

Samolot myśliwsko-bombowy o zmiennej geometrii skrzydeł typu Su-22M4 nr takt. 3304 nr fab. 303304 został wyprodukowany w lutym 1986 roku. Samolot jest jednym z 12 maszyn, pochodzących z 30 serii produkcyjnej, która została dostarczona polskiemu lotnictwu wojskowemu w 1986 roku. Wszystkie maszyny zostały wpisane na stan 7. Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego z Powidza. Na stan pułku samoloty wprowadzono w tym samym roku. Od dotychczas użytkowanych samoloty 30 serii różniły się wyposażeniem kabiny pilotów umożliwiającym operowanie rakietami klasy powietrz-ziemia wyposażonymi w głowice telewizyjne.

 AAB6479qq

W listopadzie 2000 roku samolot poddano remontowi głównemu z WZL-2 w Bydgoszczy. W 2002 roku został przekazany do 40. eskadry lotnictwa taktycznego (40. elt) ze Świdwina. Po restrukturyzacji jednostek lotnictwa taktycznego przeprowadzonej w 2010 roku samolot znajduje się na stanie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego (21. BLT) ze Świdwina. W latach 2015-2017 poddany „małej modernizacji”. Obecnie pozostaje jedną z 12 maszyn bojowych będących na wyposażeniu 21. BLT ze Świdwina. Obok tych samolotów jednostka w Świdwinie użytkuje jeszcze sześć samolotów Su-22 w wersji szkolno-bojowej. Prace przeprowadzone na płatowcach pozwolą na kontynuowanie eksploatacji przez 10 lat lub 800 godzin lotu. W trakcie prac został zmieniony również kamuflaż samolotów z używanego dotychczas opartego na kolorze zielony z plamami w kolorach brązowo-zielonym, skórzanym brązie i smolisto-czarnym na kamuflaż oparty o kolor jasnoszaroniebieski z plamami w odcieniu ciemno-szarym.

 

 

Foto: Bartek Błąk, Andrzej Amerski