foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

 W poniedziałk, 1 lutego 2021 roku, krótko po godzinie 20 na łódzkim lotnisku wyladował Emgraer ERJ-190LR D-AZFA liniii German Airways, na pokładzie którego przyleciała z Lizbony do Łodzi portugalska drużyna futsalu. Mecz pomiędzy ekipą Polski a Portugalii, która jest obecnie Mistrzem Europy w futsalu był rozgrywany w ramach eliminacji do Mistrzostw Europy Futsal 2022. Spotkanie zaplanowane na 3 lutego w łódzkiej Atlas Arenie był rewanżem rozegranego 29 stycznia w Mafrze spotkania pomiędzy oboma drużynami (2-2). Łódzki remanż Polacy przegrali 0-3.

 34A2383

 Emgraer ERJ-190LR (ERJ-190-100LR) nr/fab 19000063 został wyprodukowany w brazylijskich zakładach Sao Jose Dos Campos (SJK) w 2006 roku i oblatany na zmakach PT-SJB. Pierwszym uzytkownikiem samolotu zostały kolumbijskie linie lotnicze Aero Repblica, gdzie maszyna rozpoczęła loty w styczniu 2007 roku na znakach HK-4453. Kolejną linią na stan, której maszyna została wpisana w październiku 2010 roku na tych samych znakach były równiez kolumbijskie linie lotnicze Copa Airlines Columbia. Od grudnia 2019 do do stycznia 2020 roku maszyna została wpisana na znakach N963AZ na stan amerykańskiej firmy leasingowej Azorra Aviation. Do Europy samolot trafił w styczniu 2020 roku i latał przez 11 miesięcy w niemieckich liniach WDL Aviation na znakach D-AZFA.

 34A2385

Kolejnym uzytkownikiem zostały od grudnia 2020 roku linie German Airways znaki rejestracyjne pozostały niezmienione. Linie German Airways zostały zarejestrowanie 17 grudnia 2020 roku i posiadają flotę złorzoną z czterech samolotów typu Embraer ERJ-190LR.

 34A2392

Wczesnym popołudniem 25 stycznia 2021 roku na łódzkim lotnisku wylądował odrzutowy samolot dyspozycyjny typu Cessna 525 CitationJet CJ1 rej. SP-CIT, który wzbogacił flotę firmy lotniczej Bartolini Air. Za sterami samolotu zasiadali: Bartłomiej Walas i Adam Stawczyk. Jest to drugi, po czarterowanej przez łódzką szkołę lotniczą samolocie Cessna 525 CitationJet CJ1 rej. SP-DLV (nr fab. 525-0279), samolot tego typu będący w ofercie przewozów lotniczych łódzkiej firmy – zarazem pierwszy, który jest własnością Spółki.

 34A2051

 34A2054

 34A2070

Cessna 525 CitationJet CJ1 nr fab. 525-0494 została wyprodukowana w 2002 roku i zarejestrowana 22 maja 2002 roku na znakach N71HR – firma Helderberg Aviation Inc. W maju 2007 roku właścicielem samolotu została niemiecka firma Aircraft Investment GmbH, a maszyna otrzymała znaki rejestracyjne D-ITIP. W styczniu 2011 roku samolot rozpoczął z tą samą rejestracją służbę w kolejnym niemieckim przedsiębiorstwie lotniczym – Starwings GmbH. W grudniu 2020 roku maszynę zakupiła łódzka szkoła lotnicza Bartolini Air i zarejestrowała na znakach SP-CIT. Nowy nabytek Batroliniego jest trzecim samolotom typu Cessna 525, który ma swoją bazę na łódzkim lotnisku. Ostatnią z nich jest prywatna maszyna typu Cessna 525 CitationJet M2 nr fab. 525-0929 wyprodukowana w 2016 roku i zarejestrowana na znakach SP-KOW – pierwsza rejestracja.

 MG 7255

 MG 7276

 MG 7263

W poniedziałkowe przedpołudnie, 25 stycznia 2021 roku, w Porcie Lotniczym Łódź im. W. Reymonta wylądował czarterowy Airbus A320-232 nr fabr. 2922 zarejestrowany jako TC-FHG w barwach tureckiego przewoźnika Freebird Airlines. Na pokładzie samolotu przyleciała do Łodzi turecka męska drużyna siatkarska Fenerbahce Stambuł – (tur. Fenerbahçe Erkek Voleybol Takımı) ze Stambułu. Zespół z Turcji przez trzy najbliższe dni bierze udział w turnieju Ligi Mistrzów siatkarzy grupy A rozgrywanym w Bełchatowie. Oprócz gospodarzy i tureckiego zespołu grają również Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle oraz Lindemans Aalst z Belgii.

 34A1995 

Samolot Airbus A320-223 nr fab. 2922 został wyprodukowany w 2006 roku w zakładach Airbusa z siedzibą w Tuluzie. Oblot maszyny odbył się 5 października tego samego roku na tymczasowych znakach F-WWDS. Samolot nabyła amerykańska spółka International Lease Finance Corporation (ILFC) będąca jedną z największych na świecie firm – klientów Airbusa – zajmujących się leasingiem samolotów z siedzibą w Los Angeles.

 34A2000 

Pierwszym użytkownikiem nowego samolotu zostały indyjskie linie lotnicze Air Deccan, które użytkowały maszynę od 27 października 2006 roku zarejestrowaną na znakach VT-ADR. Rok później kolejnym użytkownikiem zostały indyjskie linie lotnicze Simplifly Deccan, by po kolejnym roku zmienić przewoźnika na Kingfisher Airlines również z Indii. W Tm okresie samolot latał na tych samych znakach. W lipcu 2013 roku maszyna powróciła do właściciela, czyli firmy ILFC i otrzymała znaki EI-EYC. Jednak w powietrze wzbiła się dopiero z grudniu tego samego roku w barwach wietnamskich linii lotniczych Jetstar Pacific Airlines pod rejestracją VN-A558. Od 24 stycznia 2019 roku samolot zasilił tureckie linie lotnicze Freebird Airlines, w który operuje na znakach TC-FHG.

 34A2019 

O ile niedzielny przylot samolotu Airbus A320-214 UR-WRW ukraińskich linii lotniczych Windrose Airlines był pierwszą wizyta tego przewoźnika w Łodzi, to samoloty tureckiego Freebird Airlines bywały często na łódzkim lotnisku w sezonie wakacyjnego wypoczynku obsługując w latach 2009-2012 połączenie do Antalyi będącej kurortem wypoczynkowym Riwiery Tureckiej położonym nad Morzem Śródziemnym.

 MG 7187 MG 7206

 34A2042

 

W niedzielę, 24 stycznia 2021 roku, na łódzkim lotnisku, pomimo panujących trudnych warunków atmosferycznych – silny opad śniegu – wylądował Airbus A320-214 ukraińskich linii lotniczych Windrose Airlines nr rej. UR-WRW. Na pokładzie samolotu przyleciała koszykarska drużyna BK Dnipro (ukr. Баскетбольний клуб „Дніпро”, Basketbolnyj Kłub „Dnipro”) z masta Dniepr (do 2016 roku Dniepropetrowsk – ukr. Дніпропетровськ, Dnipropetrowśk; ros. Днепропетровск, Dniepropietrowsk). Koszykarze z Ukrainy przylecieli na mecze w ramach rozgrywanych w dniach 26-29 stycznia we Włocławku turniejów Pucharu Europy FIBA.

 34A1958

W takich warunkach lądował ukraiński czarter

 34A1976

 

Samolot Airbus A320-214 UR-WRW Windrose Airlines nr fab. 1860 został wyprodukowany w 2002 roku w zakładach Airbusa we francuskiej Tuluzie. Pierwszy lot maszyna wykonała 28 sierpnia 2002 roku na znakach F-WWDQ. 28 października tego samego roku maszyna została zarejestrowana na znakach N236AV dla amerykańskiego przewoźnika USA 3000. W lipcu 2006 roku samolot wszedł do floty linii Volareweb na znakach D-AXLB. Następnym przewoźnikiem w barwach, którego latała maszyna w okresie maj 2007 – grudzień 2007 i kwiecień 2008 – listopad 2008 były niemieckie linie czarterowe XL Airways Germany (na tych samych znakach co dla Volareweb). Na okres zimowy maszyna powracała do floty USA 3000 jako N236AV, w której wykonywała loty do maja 2012 roku. Kolejnym właścicielem samolotu zostały linie Frontier Airlines, na stan których maszynę wpisano 29 maja 2012 roku bez zmiany znaków.

 34A1980

31 marca 2014 roku Frontier Airlines przerejestrowały samolot z N236AV na N219FR, zmieniając jednocześnie konfigurację z Y163 na Y180. Od 30 lipca 2018 roku samolot wszedł ponownie do rejestru europejskiego jako D-ASPK w liniach Small Planet Airlines Germany. Kolejnym przewoźnikiem w barwach, którego samolot miał latać były niemieckie linie Germania. Jednak ze względu na ogłoszoną upadłość przewoźnika na początku 2019 roku samolot nie zasilił jego floty. Ostatnimi liniami lotniczymi w barwach, których użytkowana jest maszyna zostały ukraińskie linie lotnicze Windrose Airlines – samolot zarejestrowano 2 maja 2019 roku na znakach UR-WRW.

                      MG 7165    MG 7169

W zakładce „Oni są historią” dodaliśmy film poświęcony Jarosławowi JANOWSKIEMU – łódzkiemu konstruktorowi lotniczemu.

Przy tej okazji chcielibysmy przypomnieć szerszemu gronu szympatyków łódzkiego lotnictwa

lotniczy życiorys konstruktora:

     Jarosław Janowski urodził się 7 marca 1943 w Lutomiersku. Pierwsze lotnicze kroki stawiał jako modelarz, kiedy to w wieku 11 lat rozpoczął budowę modeli samolotów i szybowców. W 1956 roku zdobył Mistrzostwo Polski w kategorii modeli z napędem silnikowy w klasie modeli szybowców A-1. Cztery lata później podczas 25 Mistrzostw Polski Modeli Latających w Grudziądzu zajął I miejsce w kategorii modeli z napędem silnikowym. Mniej więcej w tym samym czasie, 1959 rok, ukończył w Aeroklubie Łódzkim, którego później został członkiem, kurs szybowcowy otrzymując uprawnienia pilota. Ale jego największym marzeniem, które powoli nabierało realnego kształtu, było skonstruowanie z dostępnych materiałów lekkiego i taniego w eksploatacji samolotu, który mógłby być szeroko dostępny dla lotników amatorów.

20524

Czytaj więcej: Jarosław JANOWSKI - konstruktor amator