foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jesteś tutaj:

Nakładem Wydawnictwa „Fronda” na początku grudnia br. ukazały się wspomnienia

ppłk. w st. spoczynku pilota Johna Benetta (Jana Książczyka)

w opracowaniu pana Pawła Reisinga p.t.:

„Spitfire stanal na ogonie. Wspomnienia polskiego pilota RAF-u Jana Książczyka (Johna Benetta)”

 

102645

W opisie do książki zamieszczonym przez Wydawcę możemy przeczytać:

„…- Oddajemy do rąk czytelnika wspomnienia 101-letniego weterana, oddając hołd jego odwadze, uporowi i konsekwencji.

Na stronach książki opowiadającej o losach pilota Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, a po zakończeniu wojny czynnego oficera Królewskich Sił Powietrznych RAF poznajemy dzieciństwo bohatera, szkołę lotniczą, epopeję wojny 1939 roku, ucieczkę przez granicę i „ścieżkę szczurów” prowadzącą do jednostek tworzonych przez Sikorskiego na Zachodzie.

Dzięki małżeństwu z Angielką polski pilot mógł pozostać na Wyspach Brytyjskich, w przeciwieństwie do tysięcy polskich żołnierzy, których lewicowy rząd Bevina nie chciał widzieć nawet w koloniach Korony. Zaproponowano mu kontynuowanie kariery wojskowej w służbie brytyjskiego króla…”

Jan Książczyk urodził się 31 sierpnia 1919 roku w Krzepczowie pod Piotrkowem. Będąc już pilotem PSZ na Zachodzie oraz RAF zmienił nazwisko na John Benett, a jednym z powodów tej decyzji było niemożliwe do wymówienia Jego polskie nazwisko przez Anglików. Do Polski wrócił w 2005 roku i osiedlił się w Piotrkowie Trybunalskim, spod którego pochodził. W 2018 John Benett został Honorowym Obywatelem Piotrkowa Trybunalskiego. Pod koniec 2019 roku decyzją Ministra Obrony Narodowej został awansowany do stopnia podpułkownika. 31 sierpnia br. John Benett ukończył 101 lat. Wielokrotnie odznaczany odznaczeniami państwowymi i wojskowymi, tak polskimi jak i brytyjskimi.

O Janie Książczyku w 2012 roku nakręciliśmy biograficzny film, który można obejrzeć na naszej stronie w zakładce „Oni są historią”.

Książkę można nabyć w na poprzez stronę wydawcy oraz w księgarniach internetowych:

Wydawnictwo Fronda - https://wydawnictwofronda.pl/ksiazki/spitfire-stanal-na-ogonie

Księgarnia Bonito - https://bonito.pl/k-103935831-spitfire-stanal-na-ogonie-wspomnienia-polskiego-pilota-raf-u-jana-ksiazczyka-johna-benetta

Świat Książki - https://www.swiatksiazki.pl/spitfire-stanal-na-ogonie-wspomnienia-polskiego-pilota-raf-u-jana-ksiazczyka-johna-benetta-6711983-ksiazka.html

 

POLECAMY

Jak co roku przedstawiciele Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa uczcili rocznicę, już 69tą,  pierwszej powojennej katastrofy samolotu pasażerskiego należącego do PLL LOT, która miała miejsce 15 listopada 1951 roku w okolicach wsi Górki Duże niedaleko Tuszyna.

Maszyna pasażerska typu Li-2 rej. SP-LKA wystartowała tego dnia z łódzkiego Lublinka w dalszy lot. Lot odbywał się po trasie Szczecin – Kraków z międzylądowaniem w Poznaniu i Łodzi. Tu po dotankowaniu paliwa oraz zabraniu ostatnich pasażerów i ich bagażu na lot do Krakowa, czteroosobowa załoga pod dowództwem kpt. pilota Mariana Buczkowskiego startuje do ostatniego etapu lotu z dwunastoma pasażerami na pokładzie.

Lot tego dnia przebiega w trudnych warunkach pogodowych, ale samolot startuje z Łodzi bez problemów pomimo dużego zamglenia i niskiej podstawy chmur. Samolot po starcie obiera kierunek na południe i leci wyznaczona trasą, która przechodzi m.in. nad Tuszynem. Tu lecąc pod chmurami około godź. 10.30, po minięciu wsi Górki Duże, dochodzi do tragedii – nisko lecący samolot zawadza o przewody linii wysokiego napięcia i tracąc część skrzydła rozbija się o ziemię. Dochodzi do wybuchu paliwa znajdującego się w zbiornikach – samolot dopiero co dotankował w Łodzi, więc jest go mnóstwo. W gwałtownym pożarze giną pasażerowie i członkowie załogi – razem 16 osób.

 DSC5400QQ

27 listopada 2010 r., z inicjatywy Zbigniewa Buczkowskiego – syna kapitana, d-cy załogi samolotu Li-2 rej. SP-LKA - na rynku w Tuszynie odsłonięto pamiątkową tablicę poświęconą ofiarom pierwszej powojennej katastrofy samolotu należącego do PLL LOT. Na pomniku została umieszczona łopata od śmigła samolotu typu Li-2.

W bieżącym roku, ze względu na panującą pandemię COVID-19 oraz związanymi z nią obostrzeniami – delegacja składająca wiązankę i zapalająca znicze pod pamiątkową tablicą była skromna. Jednak oprócz kwiatów i zniczy, katastrofę uczczono również z powietrza. Przelotu nad tuszyńskim rynkiem dokonali Jakub Rogulski samolotem Cessna 182P „Skylane” rej. SP-DTQ oraz Ireneusz Łęgowski, który pilotował samolot sportowy klasy ULM – Urban Air/Distar UFM-13 „Lambada” rej. OK-WUA30. W tym roku, również w listopadzie, mija dziesiąta rocznica odsłonięcia obelisku upamiętniającego ofiary pierwszej powojennej katastrofy samolotu pasażerskiego polskich linii Lotniczych LOT.

 DSC5382QQ

 

Zdjęcia: Tadeusz JASKÓLSKI

 

Przy tej okazji przypominamy artykuł autorstwa Wioletty Gnacikowskiej, który ukazał się w łódzkiej Gazecie Wyborczej w 63 rocznicę pierwszej powojennej katastrofy lotniczej samolotu należącego do PLL LOT:

Czytaj więcej: 69 rocznica katastrofy SP-LKA w Górkach Dużych

W poniedziałek, 7 września 2020 roku, tuż po godzinie 12 wylądował na łódzkim lotnisku Airbus A320. I może w samym przylocie tego samolotu nie odnotujemy nic ciekawego, tym bardzie, że akurat ten typ maszyny był częstym gościem w Łodzi, gdy z naszego lotniska operowała węgierska linia nisko-kosztowa Wizz Air. Jednak przewoźnik w barwach, którego samolot przyleciał do Łodzi, gościł na naszym lotnisku po raz pierwszy od chwili uruchomienia połączeń międzynarodowych. Tym przewoźnikiem były rosyjskie linie narodowe Aerofłot – Rusian Airlines istniejące od lutego 1932 roku. Na pokładzie samolotu przyleciała do Łodzi piłkarska młodzieżowa reprezentacja Rosji, która rozegrała mecz z reprezentacją Polski w ramach kwalifikacji do Mistrzostw Europy UEFA EURO U-21 2021 (nota bene przegranym przez Rosjan 0:1).

F34A1223

Samolot, który wylądował na łódzkim lotnisku to Airbus A320-214 nr fab. 4684 wyprodukowany w zakładach w Hamburgu w 2011 roku. Maszyna została oblatana 19 kwietnia na znakach D-AUBA. 4 maja 2011 roku została wpisana na stan rosyjskiego narodowego przewoźnika Aerofłot – Rusian Airlines na znakach VQ-BIU. Samolot posiada imię własne wymalowane po obu stronach kadłuba, prawa burta w języku angielskim, lewa po rosyjsku, rosyjskiego botanika Klimenta Arkadiewicza Timiriaziewa (K. Timiriazev). Na lewej burcie, obok nazwiska rosyjskiego botanika pojawił się również okolicznościowy, czerwony napis upamiętniający 75 rocznicę zwycięstwa nad faszyzmem (75 Победа! 1945-2020).

IMG 7052

IMG 7053

IMG 7054

Rzadki ostatnio widok na łódzkim lotnisku - trzy samoloty pasażerkie jednocześnie!!

IMG 7064

Boeing 767-300ER OAI w Łodzi

15 sierpnia 2020 roku na łódzkim lotnisku wylądował Boeing 767-300 amerykańskich czarterowych linii lotniczych Omni Air International. Samolotem przyleciało do łodzi ponad 200 osób personelu technicznego z bazy USA w Spangdahlem w Niemczech w ramach rozpoczętego komponentu lotniczego Aviation Detachment 2020 operującego w 32. BLT w Łasku. Linie OAI z siedzibą w miejscowości Tulsa w Oklahomie powstały w 1993 roku. Od chwili założenia specjalizują się w pasażerskich lotach czarterowych w formule ACMI (samolot, załoga, obsługa techniczna i ubezpieczenie) m.in. dla armii Stanów Zjednoczonych.

F34A6803 

Czytaj więcej: Boeing 767-300 w Łodzi

Łódź - Warna

We wtorek, 16 czerwca 2020r., odbyła się w Porcie Lotniczym Łódź im. W. Reymonta konferencja prasowa, podczas której władze lotnictwa ogłosiły nowy kierunek wakacyjny uruchamiany w dobie COVID-19 do Warny w Bułgarii. Loty w formule czarter-mix rozpoczną się od 7 lipca i będą odbywały się raz w tygodniu we wtorki. Wylot z Warny do Łodzi przewidziany jest na godz. 6:50 czasu lokalnego (jako rejs V02539). W drogę powrotną (rejs V02540) samolot wystartuje o 8:20, by lądować nad Morzem Czarnym o godz. 11:00. Rejs będzie obsługiwany przez bułgarską linię VoyageAir samolotem Boeing 737-500.

  AAA2851QQ

Czytaj więcej: Nowe połączenie z Łodzi